Naam beleidsstuk | Korte inhoud | Vaststellingsjaar/looptijd |
---|---|---|
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan De Fryske Marren, mei 2016 | Dit plan omschrijft een samenhangend beleid op het gebied van verkeer en vervoer, gericht op een verkeersveilige, leefbare en goed bereikbare gemeente | Vastgesteld 2016 |
Visiedocument duurzaamheid | Als je iets wilt bereiken, is het van belang om een beeld van de gewenste toekomst te vormen. In de duurzaamheidsvisie is dat beeld in de vorm van ambities weergegeven. Deze ambities geven een heldere richting aan voor de gemeente op het gebied van duurzaamheid. | Vastgesteld 2016 |
Uitvoeringsprogramma duurzaamheid | Op een gestructureerde en systematische manier uitvoering geven binnen onze gemeente aan duurzaamheid via 5 pijlers (energietransitie & duurzame mobiliteit, warmtetransitie, toekomstbestendige omgeving, circulaire economie, sociale duurzaamheid). | Vastgesteld in 2021 |
Warmtevisie, De Fryske Marren aardgasvrij | Vanuit het landelijke Klimaatakkoord hebben gemeenten de regie gekregen over het aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving. Hiervoor moest elke gemeente uiterlijk in 2021 een Transitievisie Warmte vaststellen. | Vastgesteld in 2021, moet elke 5 jaar worden geactualiseerd. |
RES 1.0 | Binnen het klimaatakkoord zijn er afspraken gemaakt over de hoeveelheid duurzame energie-opwek. Om dit te realiseren is Nederland opgedeeld in 30 RES Regio's (Regionale Energiestrategie). Alle Friese gemeenten, het waterschap en de provincie vormen samen de RES Regio Fryslân. Binnen de RES 1.0 hebben we aangegeven hoeveel duurzame energie we opwekken in 2030 als regio. De komende tijd werken we aan intensivering en professionalisering van de samenwerking binnen de RES Fryslân. Elke twee jaar vindt er een herijking plaats van de RES. | Nog geen herijkng van het RES 1.0. |
10 klimaatmaatregelen | In dit rapport staan 10 klimaatadaptieve maatregelen waarmee De Fryske Marren haar grondgebied weerbaar(der) kan maken voor dreigingen als: droogte, hitte en (overmatige) regenval. | Vastgesteld in 2020, looptijd tot met 2025. |
CO2-prestatieladder | Managementstool om CO2-reductie in kaart te brengen. Tot niveau 3 alleen inzicht in eigen reductie maar op niveau 4 en 5 (hoogste) wordt ook ingezet op CO2-reductie van ketenpartners. | Vastgesteld in 2019 |
Valuta voor Veen | Door certificaten uit Valuta voor Veen – initiatieven af te nemen, wordt bijgedragen aan het vermijden van CO2-uitstoot en heeft de landeigenaar een alternatieve vorm van inkomsten voor zijn of haar land. | Vastgesteld in 2021 |
Notitie Sinnefjilden | Beleidskader bieden voor het realiseren van zonnevelden. | Vastgesteld in 2020 |
Woonvisie 2019-2023 | In de woonvisie 2019-2023 legt gemeente De Fryske Marren de koers vast op het gebied van wonen voor de komende jaren. | Vastgesteld in 2019 |
Afwegingskader woningbouw en het Uitvoeringsprogramma Woningbouw De Fryske Marren 2019 tot 2026 | Dit document is een kader voor het afwegen van woningbouwprojecten. | Vastgesteld 2019, looptijd tot 2026. |
Beleidsplan wegbeheer 2020-2024 | In dit stuk zijn de uitgangspunten voor het onderhoud van de wegen vastgelegd. Daarnaast is de financiële doorrekening opgenomen. | Vastgesteld 2020, looptijd 2020 tot en met 2024. Herijking financiële doorrekening heeft in 2022 plaatsgevonden. |
Nota Grondbeleid 2020-2024 | De Nota Grondbeleid is gericht op het gebruikmaken van eigen gronden voor exploitatie en op het faciliteren van derden om gewenste ontwikkelingen mogelijk te maken. Voor niet commerciële gronden streven we naar een kostenneutrale aanpak. | Vastgesteld 2019, looptijd 2020 tot en met 2023. |
Nota Vastgoedbeleid De Fryske Marren | In deze nota is vastgelegd hoe het gemeentelijk vastgoed doelmatig en doeltreffend ingezet kan worden, zodat het een bijdrage levert aan de beleidsdoelen en strategische doelen van de gemeente De Fryske Marren. | Vastgesteld in 2019, looptijd 2019 tot en met 2023. |
Nota Levenscyclusbeheer | In deze nota is vastgelegd hoe de gemeentelijke gebouwen op een sobere en doelmatige wijze worden onderhouden. De gebruiks- en bedrijfsprocessen en de veiligheid en gezondheid van de medewerkers zijn hierbij gewaarborgd. | Vastgesteld in 2022, looptijd tot en met 2025. |
Routekaart verduurzamen gemeentelijk vastgoed De Fryske Marren. | Deze Routekaart geeft weer hoe gemeente De Fryske Marren haar vastgoedportefeuille gaat verduurzamen om daarmee te voldoen aan de afspraken uit het Klimaatakkoord, zonder daarbij op technische details in te gaan. Wij gaan in op de planning, de kosten en de resultaten in milieuwinst van de verduurzaming. | Vastgesteld 2022, looptijd tot en met 2036. |
Notitie Stimulering Woningmarkt De Fryske Marren | In de notitie zijn de instrumenten beschreven die we kunnen inzetten voor het stimuleren van de woningmarkt. | Vastgesteld in 2015. |
vGRP (verbreed gemeentelijk rioleringsplan) 2020-2024 | In dit beleidsplan zijn de zorgplichten voor de inzameling van stedelijk afvalwater, hemelwater en grondwater geregeld. In verband met de klimaatverandering en de daarmee gepaard gaande toename van regenval is in het vGRP ingegaan op het aspect klimaatadaptie. | Vastgesteld 2019, looptijd 2020 tot en met 2024. |
Bermbeheerplan 2018-2027 | In dit beleidsplan is het beheren van de bermen omschreven, waarbij het beheer gericht is op het vergroten van de biodiversiteit. | Vastgesteld in 2017, looptijd van 2018 tot en met 2027. |
Groenvisie 2023-2027 | Dit betreft een nieuwe “groenvisie”, die gericht is op de klimaatmaatregelen, vergroenen, biodiversiteit en participatie. | Looptijd 2023 t/m 2027. |
Beleidsplan kunstwerken 2020-2023 | In dit beleidsplan wordt het beheer en onderhoud van de kunstwerken omschreven en de daarvoor benodigde middelen. | Verwachting is dat dit plan in het vierde kwartaal van 2023 wordt afgerond. Besluitvorming wordt voorzien 2024. Looptijd 2024 t/m 2026. |
Grondstoffenbeleidsplan | Met het Grondstoffenbeleidsplan willen we in 2025 nog maximaal 60 kg afval per persoon per jaar verbranden. | Vastgesteld in 2022, looptijd t/m 2025. |
Nota beleidsregels Parkeren De Fryske Marren | Toetsingskader voor het bepalen van de parkeerbehoefte bij ruimtelijke ontwikkelingen. | Vastgesteld 2018, looptijd onbepaald. |
Meerjarenplan Oeverconstructies Vaarwegen 2023-2026 | In dit beleidsplan wordt het beheer en onderhoud van de oeverconstructies vaarwegen omschreven en de daarvoor benodigde middelen. | Verwachting is dat dit plan in 2023 wordt afgerond. Besluitvorming wordt voorzien in 2023/2024. Looptijd 2023 t/m 2026. |
Meerjarenplan baggeren vaarwegen 2024-2027 | We willen dat onze vaarwegen bevaarbaar zijn en blijven en dat er geen achterstallig onderhoud ontstaat. | Verwachting is dat dit plan in het derde kwartaal van 2023 wordt afgerond. Besluitvorming wordt voorzien in 2023/2024. Looptijd 2024 t/m 2026. |
Beleidsregels ontheffing gebruik parkeerschijf in parkeerschijfzone(s) Joure/Lemmer | Toetsingskader voor de beoordeling van aanvragen om ontheffing van het gebruik van de parkeerschijf in de parkeerschijf-zones Joure en Lemmer. | Vastgesteld in 2016. |
Beleidsplan Openbare Verlichting 2016-2024 | In dit beleidsplan wordt het beheer en onderhoud van de openbare verlichting omschreven en de daarvoor benodigde middelen. | Vastgesteld in 2016, looptijd 2016 t/m 2024. |
Plan van aanpak omgevingsplan | In dit plan van aanpak zijn de keuzes voor het instrument beschreven, bijvoorbeeld voor de te hanteren uitgangspunten en de planning. | Vastgesteld in 2020, looptijd tot gemeente beschikt over omgevingsplan voor hele gemeente. |
Notitie overgangsfase omgevingsplan | Deze notitie beschrijft keuzes voor opzet en structuur van het omgevingsplan, over toepasbare regels, over hoe om te gaan met initiatieven die niet in het omgevingsplan passen et cetera. | Vastgesteld in 2021, looptijd tot het moment dat de gemeente beschikt over een omgevingsplan voor de hele gemeente. |