Onderzoek naar mogelijkheden Driehoek Joure Zuid
Eind maart 2023 heeft u de startnotitie Driehoek Joure Zuid vastgesteld. We onderzoeken de mogelijkheden om dit grote, onbebouwde gebied direct grenzend aan de rand Joure in te vullen. De eerste stap om de inwoners te raadplegen loopt nu. Na de participatie leggen we verschillende scenario’s voor aan de raad met een advies voor een voorkeursscenario.
Kunstwerken, een grote vervangingsopgave voor de komende jaren
Oktober 2022 heeft u het meerjarenprogramma kunstwerken 2022 – 2030 vastgesteld. Dit meerjarenprogramma heeft betrekking op civieltechnische kunstwerken zoals bruggen, duikers en stuwen. Voor de jaren 2025 tot en met 2030 is een aantal PM posten opgenomen en momenteel onderzoeken we de resterende opgave. Na afronding van deze onderzoeken leggen we verschillende scenario’s voor aan de raad met een advies voor een voorkeursscenario.
Uitvoeringsprogramma Groenvisie
Op 21 juni heeft u de Groenvisie “Een (be)leefbare gemeente voor mens en dier 2023-2027 vastgesteld. We stellen een uitvoeringsprogramma op dat duidelijk wordt welke werkzaamheden we gaan uitvoeren. In het uitvoeringsprogramma geven we aan hoe en wanneer de werkzaamheden we gaan uitvoeren om tot een veilige en nette openbare ruimte te komen en hoe we de biodiversiteit gaan vergroten.
Bomenbeleidsplan
Zoals in de Groenvisie is aangegeven komt er een bomenbeleidsplan. We zijn gestart met het opstellen hiervan. Dit plan richt zich specifiek op 'de boom'. Het doel van dit plan is de bescherming en instandhouding van de potentieel waardevolle en de monumentale bomen in De Fryske Marren. Ook gaan we in op de functies en (ecologische) waardes van bomen en de wijze waarop de groeiplaats wordt gerealiseerd.
Beleidsplan stranden
Om een duidelijk beeld te krijgen van de functies van onze stranden en hier ook beleid op te gaan houden stellen we een beleidsplan stranden op. Hierin kijken we integraal naar de functies van het strand, het type strand, de walbeschoeiing en de kwaliteit van het water.
Groene schoolpleinen
Vanuit de huidige subsidie groen-blauwe maatregelen onderzoeken we of hiervan ook door scholen gebruik kan worden gemaakt. Schoolpleinen zijn meestal verharde, warme oppervlaktes die weinig uitdaging bieden voor de schoolkinderen. Door scholen gebruik te laten maken van de regeling kunnen zij groen-blauwe maatregelen treffen om hittestress te verminderen, wateroverlast te voorkomen en een uitdagende buitenruimte te bieden.
Wonen: een grote landelijke woningbouwopgave voor de komende jaren
De Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft in 2022 de Nationale Woon- en Bouwagenda gepresenteerd. Deze is in 2023 uitgewerkt in zes programma's. De kern is dat er meer woningen nodig zijn, die ook betaalbaar en duurzaam zijn.
De regionale woondeal tussen Rijk, provincie en gemeenten vormt de basis voor de lokale Fryske opgave, 17.500 woningen tot en met 2030 en minimaal 1.050 woningen daarvan binnen De Fryske Marren. De vraag op langere termijn tot 2035 wordt vooral veroorzaakt door meer en kleinere huishoudens en meer groepen met een zorgvraag die huisvesting nodig hebben. Maar ook tot 2025 zijn er veel meer woningen nodig. Daarvoor gaan we het volgende doen:
- We geven volop ruimte waar het kan aan het ontwikkelen van inbreidingsplannen.
- We hebben gezorgd dat de nieuwe Woonvisie aansluit op de zes programma’s uit de Nationale Woon- en Bouwagenda.
- We sluiten nauw aan op de door de gemeenteraad vastgestelde toekomstvisie voor De Fryske Marren: “Brede welvaart voor de Fryske Marren: visie tot voorbij 2030”. Het zorgen voor brede welvaart staat centraal in de opgaves voor de komende jaren, ook bij de opgave rond het wonen.
De toekomstvisie hanteert de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen. Een aantal heeft een directe relatie met het woondomein. Deze doelen richten zich op het stimuleren van duurzame steden en gemeenschappen, goede gezondheid en welzijn, het verantwoord consumeren en produceren en de samenwerking tussen verschillende partijen om deze doelen te bereiken. De 17 duurzame ontwikkelingsdoelen bieden ons een goed kader om met externe partijen te werken aan een vitale en krachtige woongemeente.
Regionale woondeal
In de woondeal zijn behalve woningbouwdoelstellingen voor betaalbare woningen, ook opgenomen:
afspraken over een nieuwe wijze van samenwerking tussen het Rijk, de provincie en gemeenten en mogelijkheden om een beroep te doen op landelijke middelen voor woningbouw.
Nieuwe landelijke wetgeving volkshuisvesting
Het Rijk neemt de regie terug op de volkshuisvesting. Daartoe heeft zij de Wet Versterking Regie Volkshuisvesting in dit voorjaar in consultatie gebracht. De wet biedt het Rijk, de provincie en gemeenten de mogelijkheid regie te voeren op de volkshuisvesting. Gemeenten worden onder andere verplicht een huisvestingsverordening op te stellen waarin ook voor bepaalde groepen urgentie wordt geregeld. Ook wordt op termijn een volkshuisvestingsprogramma verplicht, waarmee beter gestuurd kan worden op de betaalbaarheid. Ook komt er meer dwingend kader voor het maken van prestatieafspraken. De ambitie is om deze wet in te laten gaan in 2024.
Onderzoek locatie permanent AZC
Het contract voor het huidige tijdelijke AZC loopt eind 2023 af. Het COA heeft een beroep op ons gedaan voor een mogelijk permanent AZC ergens in onze gemeente. We doen een locatiestudie voor een eventueel permanent AZC.
Duurzaamheid
De Europese wetgeving en het rijk scherpen steeds meer de doelstellingen aan op het gebied van energie en klimaat. Daarnaast wordt de regie op de doelen uit het Klimaatakkoord (Parijs en Nationaal Klimaatakkoord) steeds meer bij gemeenten neergelegd. Door deze ontwikkeling hebben gemeenten tal van nieuwe klimaattaken uit te voeren. Wettelijke taken zijn onder andere: een gemeentelijk energieloket, hernieuwbare energie opwek en aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving.
Concrete ontwikkelingen waar gemeenten een effectieve aanpak op moet ontwikkelen zijn energie-armoede, netcongestie, circulair bouwen en verschraling in de biodiversiteit. In het vastgestelde duurzaamheidsprogramma en de warmtevisie staan doelen waar we door middel van concrete uitvoeringsprojecten uitvoering geven aan deze ontwikkelingen. De uitvoering van het klimaatakkoord krijgt een toenemend dwingend karakter. Er zijn door het rijk tijdelijke middelen ter beschikking gesteld om de extra taken, die het Nationale Klimaatakkoord met zich meebrengt, op te kunnen pakken. Verantwoorde zon opwek, het natuurakkoord en de politieke ontwikkelingen op landelijk en provinciaal niveau verplichten ons tot een permanente afweging in de te nemen maatregelen.
De Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging gaan in op 1 januari 2024
Deze wetten hebben een grote invloed op onze processen. We voldoen op die datum aan de minimale eisen in de uitvoering van deze wetten. In 2024 werken we verder aan het opleiden van medewerkers en de verdere implementatie van processen.
Agrarisch gebied en landbouw: transformatie, verduurzaming en innovatie
Het Nationaal Programma Landelijk Gebied heeft grote gevolgen voor agrarische sector.
Voor Friesland is dit vertaald in het Fries Programma Landelijk Gebied. Vanuit het Friese programma werken wij mee aan alle integrale opgaven zoals stikstof, CO2, veenweide, biodiversiteit en derogatie.
Wij ondersteunen de agrarische sector actief bij de uitdagingen waarvoor ze staan.
Daarom nemen we vanuit de Friese veenweide gemeenten al actief deel aan de uitvoering van het nieuwe veenweideprogramma 2020 – 2030 en ondersteunen we gebiedsprocessen in de veenweidegebieden. Daarnaast bieden wij ruimte voor transformatie, verduurzaming en innovatie van de agrarische sector. De sector is van groot belang voor zowel voor de uitstraling in de omgeving, als voor de economische belangen.
We richten de openbare ruimte duurzaam en veilig in
Inwoners, bezoekers en bedrijven maken dagelijks gebruik van onze wegen, bruggen, riolering, openbaar groen, verlichting en gebouwen. De openbare ruimte moet schoon, heel en veilig zijn maar ook duurzaam. Dit realiseren we als volgt:
- We gebruiken duurzame materialen, circulaire grondstoffen en maken klimaatbestendige watersystemen.
- We passen risico-gestuurd-beheer toe. Dit betekent de juiste afweging maken tussen prestatie, kosten en risico's.
- We richten het beheer van de openbare ruimte zoveel mogelijk in op de behoeften van inwoners en ondernemers. Dat doen we door participatie, maatwerk en gebiedsgericht werken.
De verduurzaming van de openbare ruimte kan vertragen.
Bij gemeenten, adviesbureaus en aannemers is er een tekort aan capaciteit. Ook is er een tekort aan beschikbare grondstoffen.
Vastgoed
Wij verduurzamen onze gebouwen tussen 2023-2036 naar energielabel A
In Q4 2022 heeft u de Routekaart Verduurzamen Gemeentelijk Vastgoed De Fryske Marren vastgesteld. Hierin staat hoe wij invulling geven aan de opgave uit het Klimaatakkoord: planning, uitvoering en financiering. We kunnen niet alle gebouwen tegelijk verduurzamen. Het gevolg hiervan kan zijn dat de exploitatiekosten van niet verduurzaamde gebouwen verder oplopen.
Wij onderhouden ons vastgoed sober en doelmatig
In Q1 2023 is de nota levenscyclusbeheer vastgesteld. Hierin staat hoe wij ons (planmatig) onderhoud, beheer en de financiering borgen. Het onderhoudsniveau is minimaal voor het grootste gedeelte van de gebouwen (Niveau 4 NEN 2767). Wij verwachten de komende jaren investeringen aan uw raad voor te moeten leggen. Deze zijn nodig vanwege de leeftijd van onze gebouwen. Hiervoor zijn geen budgetten opgenomen in het (planmatig) onderhoud en de verduurzamingsoperatie.
Verkeer en vervoer: 0 verkeersslachtoffers in 2050
Het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) bevat als doel: 0 verkeersdoden in 2050. Het aantal verkeersdoden op onze wegen is gelukkig relatief laag. Daarom is onze ambitie ook 0 verkeersslachtoffers (doden én gewonden) in 2050. Dit vraagt een risico-gestuurde aanpak: we richten ons op de belangrijkste risico’s in het verkeerssysteem.
Aandacht voor een bereikbaar en leefbaar platteland
We blijven ons sterk maken voor een stevig, betaalbaar en aantrekkelijk OV-netwerk. Dit brengen we continu onder de aandacht bij de provincie. Daarnaast nemen we deel aan de Verkenning 3 Friese Bruggen (opdrachtgever Rijkswaterstaat). Dit betreft de vervanging van de bruggen Spannenburg, Oude Schouw en Uitwellingerga. We hebben speciale aandacht voor de brug Spannenburg en omgeving en verkeersveiligheid omdat deze in onze gemeente ligt.
Kwaliteit van bodem, water en lucht
Alles wat we doen in de fysieke omgeving belast de bodem, het water en de lucht. We doen het volgende om de milieuhygiënische kwaliteit van de fysieke leefomgeving op peil te houden:
- We geven sturing aan nieuwe activiteiten en inrichting van de fysieke leefomgeving.
- We pakken bestaande overbelaste situaties aan.
- We maken beleid. De volgende ontwikkelingen spelen in 2024:
- Het verschuiven van het bevoegd gezag in de Wet Bodembescherming van provincie naar gemeenten.
- Het vastleggen en monitoren van de basisgeluidemissie van gemeentelijke wegen.
- Het omzetten van geluidzones van de gezoneerde industrieterreinen naar geluidproductieplafonds.
- Het onderzoeken van het borgen van de luchtkwaliteit.
- Het vaststellen van waterkwaliteitsdoelen van stedelijk water.
Nieuwe impuls aan de kwaliteit van het landschap
De komende jaren gaan we samen met de gemeente Súdwest-Fryslân, de provincie en Stichting Erfgoed Natuur en Landschap aan de slag. De kwaliteit van het bestaande landschap is van groot belang voor ons woon- en werkklimaat en voor de recreatieve sector. Bovendien ligt het grootste deel van de gemeente in het Nationaal Landschap Zuidwest Fryslân. U krijgt hiervoor het uitvoeringsprogramma Impuls Nationaal Landschap aangeboden.