Context en achtergrond
Het areaal kunstwerken is als volgt samengesteld:
Omschrijving | Eenheden |
---|---|
vaste bruggen | 180 |
duikerbruggen | 24 |
beweegbare bruggen | 18 |
onderdoorgangen | 7 |
sluis | 2 |
viaduct | 1 |
Kaderstellende beleidsnota's
In 2019 is het nieuwe beleidsplan kunstwerken 2020-2023 vastgesteld door de raad. Hieraan koppelen we een meerjarenplanning en het jaarplan. Het jaarplan is uitgewerkt met behulp van de beheersoftware iASSET. Op basis van nadere gerichte inspecties is in 2022 een herijkt meerjarenprogramma onderhoud (beheerplan) en meerjarenprogramma vervanging en renovatie door de raad vastgesteld.
Financiële structuur
Dekking van het dagelijks onderhoud kunstwerken vindt vanuit de exploitatiebudgetten plaats. Daarnaast is er een voorziening, waaruit we het groot onderhoud dekken. De jaarlijkse stortingen en onttrekkingen vindt plaats conform het door de raad vastgestelde beheerplan. Jaarlijks stelt het college een jaarplan vast. Als de geplande onttrekking in 2023 van € 736.000 zal worden gerealiseerd is de stand van de voorziening op 1-1-2024 € 131.000. De jaarlijkse storting is € 556.000. De stand van de voorziening is voldoende om het groot onderhoud voortvloeiende uit het vastgestelde beheerplan de komende jaren te dekken.
Wat willen we bereiken?
De inzet van de middelen is gericht op duurzaam technische instandhouding (minimale instandhouding, functionaliteit en voorkoming van kapitaalvernietiging). Ook risico gestuurd beheer krijgt vorm. Alle kunstwerken krijgen een risicoafweging op faalkansen en de daardoor mogelijke effecten. Dit is de basis voor het tijdig en doelmatig investeren in het vernieuwen van onderdelen of vervangen van gehele bruggen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Op basis van alle inspectieresultaten is er een meerjarenprogramma onderhoud en vervanging gemaakt. Binnen dit programma worden de komende jaren onderhoudswerken en vervangingen geprioriteerd, voorbereid en uitgevoerd. Deze worden vastgelegd in de jaarplannen.
Trends en ontwikkelingen
Het vervangen van de kleinere bruggetjes door kunststof composiet exemplaren in combinatie met betonfunderingen gaan we mee door. We benaderen de vervangingsopgave vanuit de gedachte van de circulaire economie. Dit betekent dat we de principes van hergebruik toepassen in het ontwerp. Dit kan door gebruik van oude materialen en standaard bruggen welke geschikt zijn voor hoogwaardig hergebruik. Bij betonnen bruggen volgen we de ontwikkelingen op de voet waarbij er minder cement en meer hergebruikt beton wordt toegepast. Dit alles om de CO2-uitstoot te reduceren.
We hebben nog steeds te maken met krapte op de arbeidsmarkt en schaarste in elektronische onderdelen. Hierdoor hebben projecten een langere doorlooptijd en stijgen de kosten.