Programma's

4. Leefbaarheid en onderwijs

4.1 Leerlingenvervoer

Leerlingenvervoer

Doelstelling:

Leerlingenvervoer maakt het voor kinderen met een beperking of vanuit geloofsovertuiging mogelijk om naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school te gaan.

Resultaat:

Goed, veilig, tijdig en passend vervoer naar en van school op basis van de verordening en beleidsregels leerlingenvervoer.

Actie:

Uitvoering geven aan de verordening en beleidsregels leerlingenvervoer.

Resultaat:

Zelfstandigheid en zelfredzaamheid van leerlingen in het vervoer van en naar school wordt gestimuleerd.

Actie:

Uitvoering geven aan de verordening en beleidsregels leerlingenvervoer.

Resultaat:

Kosten voor leerlingenvervoer blijven beheersbaar.

Actie:

Een stevige controle uitvoeren op de facturen.

Het gesprek aangaan met ouders en leerlingen en toewerken naar een persoonlijk vervoersontwikkelingsplan.

Stimuleren dat ouders en leerlingen gebruikmaken van eigen vervoer of openbaar vervoer waar dit mogelijk is

Resultaat:

Efficiënte inzet van taxivervoer in nauwe(re) samenwerking met Taxi Witteveen

Actie:

Toezicht en controle houden op de uitvoering en naleving van de afspraken rondom taxivervoer.

4.2 Voorzieningen

Voorzieningen in de dorpen

Doelstelling:

Vitale dorpsgemeenschappen, waar inwoners naar elkaar omkijken en initiatieven nemen om de leefbaarheid in stand te houden dan wel te verbeteren.

Resultaat:

De maatschappelijke accommodaties worden ingezet bij de uitvoering van ons sociaal beleid, bijvoorbeeld bij de bestrijding van eenzaamheid en de bevordering van sociale cohesie.

Actie:

Uitvoeren van onderzoek vraag (vanuit inwoners) en aanbod (accommodaties).

Opstellen van een maatschappelijk accommodatiebeleid.

Onze dorpencoördinatoren blijven projecten stimuleren die de leefbaarheid bevorderen. Financiële ondersteuning gebeurt vanuit het kernenbudget en het Iepen Mienskipsfûns

We geven meer bekendheid aan inwonersinitiatieven en hebben intensief contact met plaatselijke belangen en de dorpshuizen.

Realisatie van een Brûsplak Joure.

Onderzoek naar de mogelijkheden voor het realiseren van een MFC in Balk.

Kunst en Cultuur

Doelstelling:

Het herstellen en versterken van het brede culturele veld in De Fryske Marren, om zo de sector te laten floreren.

Resultaat:

Een florerend cultureel leven in De Fryske Marren. Dat is terug te zien in een grote hoeveelheid culturele activiteiten gemeentebreed.

Actie:

Het uitvoeren van het beleidsplan ‘Kunst Stroomt’, waaronder het jaarlijkse uitfestival en het talentontwikkelingsprogramma Uitblinkers.

Bibliotheken

Doelstelling:

Iedere inwoner van De Fryske Marren heeft toegang tot de bibliotheek, zodat inwoners kunnen participeren en zich kunnen ontwikkelen.

Resultaat:

De bibliotheek zet in op leesplezier en het opdoen van lees- en taalvaardigheden van jongs af aan.

Actie:

Afstemming met Bibliotheken Mar en Fean over de uitvoering van het nieuwe beleidsplan.

De bibliotheek faciliteert het opdoen van digitale vaardigheden voor zowel jongeren als volwassenen.

Na de wetswijziging van 2025 inventariseren wij welke wijzigingen nodig zijn op het gebied van bibliotheekwerk.

Resultaat:

Inwoners zijn digitaal weerbaar en gezond.

Actie:

Afstemming met Bibliotheken Mar en Fean over de uitvoering van het nieuwe beleidsplan.

De bibliotheek faciliteert het opdoen van digitale vaardigheden voor zowel jongeren als volwassenen.

Na de wetswijziging van 2025 inventariseren wij welke wijzigingen nodig zijn op het gebied van bibliotheekwerk.

We voeren de Regeling Specifieke Uitkering Informatiepunt Digitale Overheid uit.

Sport

Doelstelling:

Sporten en bewegen maken we zo leuk en toegankelijk mogelijk. Daarnaast versterken we de sport- en beweegsector.

Resultaat:

Inwoners sporten en bewegen meer en vaker. Hierdoor worden de positieve effecten groter.

Actie:

We voeren de acties uit "Scoren door samenspel" en het uitvoeringsplan uit.

Resultaat:

Sport- en beweegaanbieders zijn toekomstbestendig. Ze zijn in staat inwoners veilig bij hen te laten sporten en bewegen.

Actie:

We voeren de acties uit "Scoren door samenspel" en het uitvoeringsplan uit.

Inclusie

Doelstelling:

Meedoen aan de samenleving, ongeacht wie iemand is, met welke achtergrond en vanuit elke leef- en woonsituatie.

Resultaat:

Er is een Lokale Inclusie Agenda.

Actie:

Evalueren reeds gedane acties op Inclusie

Opstellen Lokale Inclusie Agenda en uitvoering daarvan.

4.3 Onderwijs

Onderwijs

Doelstelling:

Een toekomstbestendig, aantrekkelijk en een kwalitatief goed onderwijsaanbod, passend voor elke leerling.

Resultaat:

Alle peuters en kleuters krijgen dezelfde kansen in het onderwijs.

Actie:

We verbeteren de kwaliteit van Voor- en Vroegschoolse Educatie door deze drie nieuwe
maatregelen:
-   De GGD begeleidt ouders van geïndiceerde kinderen om gebruik te maken van VVE.
-   Er komt ambulante ondersteuning voor geïndiceerde kinderen die dichtbij huis geen gekwalificeerd aanbod kunnen krijgen.
-   Er komen extra middelen beschikbaar voor het primair onderwijs voor ondersteuning van geïndiceerde kinderen.

Resultaat:

Alle leerlingen gaan met een diploma van school

Actie:

Leerlingen worden begeleid bij het maken van de juiste studie- en beroepskeuze met behulp van het programma 3O.

We werken in de LEA (Lokale Educatieve Agenda) aan een verbetering van de doorgaande lijn kinderopvang-basisonderwijs-voortgezet onderwijs-vervolgonderwijs.

Resultaat:

Leerlingen krijgen zoveel mogelijk een passend onderwijsaanbod, zo nodig met ondersteuning. Dit geldt ook voor leerlingen van niet-Nederlandse komaf.

Actie:

We werken samen met de schoolbesturen aan een visie op onderwijs voor niet-Nederlandse leerlingen.

We werken in de LEA (Lokale Educatieve Agenda) aan een verbetering van de doorgaande lijn kinderopvang-basisonderwijs-voortgezet onderwijs-vervolgonderwijs.

Onderwijshuisvesting

Doelstelling:

We investeren in betaalbare, moderne, duurzame en toekomstbestendige onderwijshuisvesting.

Resultaat:

Leerlingen en personeel in het primair en voortgezet onderwijs leren en werken in gebouwen die bijdragen aan leer- en werkprestaties. De gemeente levert een bijdrage aan duurzame, inspirerende en functionele schoolgebouwen.

Actie:

Er wordt een nieuw duurzaam en toekomstgericht Integraal Huisvestingsplan (IHP) opgesteld. Besluitvorming vindt plaats in het eerste halfjaar van 2024

Uitvoering van het IHP.

Het onderhouden van nauwe contacten met de schoolbesturen.

Deze pagina is gebouwd op 09/13/2023 15:37:23 met de export van 09/13/2023 15:27:53