1.1 Een toegankelijk bestuur
Er is behoefte aan een andere wijze van samenwerken tussen de gemeenteraad, het college en de gemeentelijke organisatie en in de omgang met onze inwoners en ondernemers. We willen daar stappen in blijven zetten en staan voor een transparante en open communicatie; ook als we het op onderwerpen niet met elkaar eens zijn.
Bestuurlijke vernieuwing
Op het gebied van bestuurlijke vernieuwing hebben college en raad afspraken gemaakt die volgens de Lange Termijn Agenda in gang worden gezet.
Inwonersparticipatie in de gemeentelijke democratie
In 2024 borgen we het Wikselwurkbeleid
Na implementatie van het Wikselwurkbeleid in 2023 gaan we over tot het borgen van Wikselwurk in onze organisatie om de participatie met inwoners, organisaties, ondernemers en verenigingen te realiseren, te evalueren en waar nodig te verbeteren. In dit plan benoemen we de volgende acties:
- De toolbox Wikselwurk wordt openbaar voor inwoners en belanghebbenden.
Dit is een verzameling van participatiewijzers, formats, checklists en werkvormen voor participatietrajecten.
- We zetten, waar nodig, gespreksleiders in bij participatietrajecten.
- We evalueren alle participatietrajecten.
- We evalueren de rol van participatieadviseurs.
- Afhankelijk van de trede van de participatieladder betrekken we de raad door middel van een startnotitie.
Jeugdparticipatie vraagt om een andere aanpak
In 2024 ontwikkelen we jeugdparticipatiebeleid en starten we met de uitvoering hiervan. Dit vindt plaats in samenwerking met de raadswerkgroep jeugd. De raadswerkgroep jeugd heeft als doel jongeren actief bij de lokale politiek te betrekken, samen met scholen en maatschappelijke organisaties. Een van de aandachtspunten daarbij is om de rol van jongeren in het meepraat- en meebeslisproces bij gemeentelijke thema’s te verbeteren. Samen met Stichting Tienskip gaat de gemeenteraad door met de in 2022/2023 opgestarte projectdagen om jongeren in de gemeente De Fryske Marren wegwijs te maken in de lokale democratie en hun maatschappelijke betrokkenheid te vergroten.
Centrale huisvesting
Het voorlopig ontwerp is in het eerste kwartaal van 2023 voorgelegd aan de raad. Vervolgens is er een inkijk in de financiële impact van de verbouwing en een doorkijk naar de vervolgplanning van het besluitvormingsproces gegeven. Afhankelijk van de besluitvormingen, gaat volgens de huidige planning de bouw één jaar duren en wordt het gebouw in de loop van 2025 in gebruik genomen. Of deze datum haalbaar is, is door de schaarste van materialen en personele krapte moeilijk in te schatten.
Opvang vluchtelingen Oekraïne
Wij verwachten dat de opvang een langdurige opdracht blijft en dat er uitbreiding van locaties worden toegevoegd (landelijk).
In 2022 zijn wij gestart met de opvang van vluchtelingen uit de Oekraïne. Dit wordt gedaan op basis van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne. Inmiddels duurt de opvang al ruim anderhalf jaar en is onze inschatting dat door de voortdurende oorlog in Oekraïne de huisvesting een meerjarige opgave blijft.
Rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening
Door een wetswijziging is het college van B&W vanaf verslagjaar 2023 verantwoordelijk voor het opnemen van de rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening. Hiermee wordt verantwoording afgelegd in hoeverre zij financieel rechtmatig heeft gehandeld. Dat betekent niet dat er minder rechtmatigheidscontroles moeten worden uitgevoerd, maar dat het college deze zelfstandig/intern moet inrichten, uitvoeren, controleren en rapporteren. De accountant controleert dit vervolgens. De wetswijziging leidt tot een ontwikkeling van ons Intern Controleplan, die wij in nauwe samenwerking met de accountant vormgeven.
1.2 Dienstverlening en communicatie
De inwoner centraal
We streven naar nog betere en efficiëntere dienstverlening voor onze inwoners. We sluiten aan bij hun wensen en behoeften. Onze dienstverlening is van hoge kwaliteit en begrijpelijk voor iedereen. Voor efficiënte dienstverlening verloopt onze dienstverlening maximaal digitaal waar dit kan. Waar nodig leveren we face-to-face dienstverlening op maat. We behouden het goede en we innoveren waar mogelijk.
We geven uitvoering aan het uitvoeringsprogramma Dienstverlening in 2024
Dit programma verbindt de onderwerpen Dienstverlening, Wikselwurk en Digitalisering en in 2024 besteden we aandacht aan de volgende activiteiten:
- De inwoner merkt dat verschillende kanalen van de gemeente op elkaar zijn afgestemd
- We implementeren Mijn Zaken
- We beschrijven en verbeteren dienstverleningsprocessen vanuit het inwonersperspectief
- We onderzoeken mogelijkheden voor het bezorgen van reisdocumenten
- e-Dienstverlening Burgerzaken, de laatste 2 producten gaan live (totaal 15)
- eDiensten sociaal domein: zeven producten gaan live in 2024
Communicatie
Voor de ontwikkeling van ons communicatiebeleid van de komende jaren zijn de ambities uit het coalitieakkoord leidend.
We versterken de externe profilering van de gemeente
We werken hard om onze gemeente een fijne plek te laten zijn om te wonen, werken en recreëren. Kleurrijk, actief, noflik en samen zijn de waarden waar we trots op zijn en dat dragen we dan ook uit. Deze gewenste profilering van onze gemeente - zowel voor het gebied als voor De Fryske Marren als lokale overheid - willen we verder versterken. Dat doen we:
- Extern in al onze uitingen, zowel in onlinekanalen als printuitgaven
- Promoten van (project)resultaten uit het programma dienstverlening om inwoners aan onze gemeente te verbinden en hen tevreden te houden.
We ontwikkelen naar een communicatievere organisatie
We blijven inzetten op een open, eerlijk en transparant contact met onze inwoners. Met als uitgangspunten informatiegelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie. We communiceren actief over onze speerpunten, beleidsthema’s en werkwijze.
- We optimaliseren de zoekfunctie en toegankelijkheidseisen van onze website.
- We creëren een centrale vindplaats voor besluiten en nieuwsbrieven, bijvoorbeeld besluiten, vergunningen en beschikkingen.
- Uitvoeren van social mediastrategie.
Frysk taalbelied
Wy sette mei faasje troch mei de útfiering fan us Frysk taalbelied; ‘Frysk as it heal kin’ en it aksjeprogramma dat hjir by heart. Mei de provinsje hawwe wy lange termyn doelen stelt yn in LTA, yn it earste plak foar 2025. Der wurdt sjoen nei oparbeidsjen mei oare gemeenten. Dizze binne yn lijn mei ús belied. Fanôf 2023 wolle wy de Fryske Kultuerpriis op in oare wize foarmjaan.
1.3 Openbare orde en veiligheid
In onze gemeente kunnen inwoners, bedrijven en bezoekers zich veilig voelen en is er weinig overlast en criminaliteit. Wij zetten ons ervoor in om dit niveau van veiligheid en veiligheidsbeleving vast te houden en waar mogelijk te verbeteren. Daarbij hebben wij zowel oog voor de veiligheid van het individu als voor de openbare orde/veiligheid. Door te investeren in leefbaarheid, ‘mienskip’, laagdrempelige zorg, ondersteuning en voorzieningen voorkomen we veel problemen.
In het Integraal veiligheidsplan 2024-2027 (IVP) stellen wij prioriteiten en beleidskaders voor ons veiligheidsbeleid vast. Het IVP wordt in Q4 ter vaststelling aan de raad aangeboden.
Informatieveiligheid
De Fryske Marren neemt de privacy van haar klanten en de informatieveiligheid zeer serieus
Inwoners en bedrijven moeten erop kunnen vertrouwen dat de gemeente zorgvuldig en controleerbaar met informatie omgaat en deze goed beveiligt. Wij volgen de richtlijnen van de AVG.
Gemeenten krijgen als essentiële dienstverlener te maken met stijgende auditlasten
Om de veiligheid van informatie te borgen worden alle overheidsorganisaties gehouden en getoetst aan het normenkader Baseline informatieveiligheid Overheid (BIO). Het normenkader wordt in 2024 verder aangescherpt op het gebied van cybersecurity. Er komt een nieuwe Europese richtlijn, genaamd NIS2.
APV en bijzondere wetten
In onze gemeente valt veel te beleven, zowel voor inwoners als bezoekers. Er worden evenementen georganiseerd en onze horeca heeft een belangrijke rol hierbij. De openbare ruimte willen we netjes en veilig houden. De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en bijzondere wetten regelt vergunningen en toezicht hierover, waarbij de volgende ontwikkelingen van invloed zijn:
Invoering omgevingswet
Wanneer de Omgevingswet ingevoerd wordt, wordt de APV geactualiseerd. Daarbij besteden we onder andere aandacht aan de verdere aanpak van ondermijning.
Uitbreiding Wet Bibob, we actualiseren ons beleid
De Wet Bibob heeft als doel het voorkomen dat overheden onbewust criminaliteit faciliteren. Met de wijziging van de Wet Bibob zijn de mogelijkheden voor gegevensdeling gewijzigd. Ook kunnen we het breder toepassen, bijvoorbeeld op vastgoedtransacties en aanbestedingen.