Juridische zaken (JZ) bewaakt structureel de juridische kwaliteit van gemeentelijke producten. JZ is in dat kader consulent voor de teams, het college, de burgemeester, de directie en de griffie. Het secretariaat van de commissie bezwaarschriften ligt bij JZ. JZ bewaakt de voortgang en afhandeling van ingediende klachten. In verband met de implementatie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) houdt JZ zich sinds een aantal jaren bezig met privacy beheer. Tenslotte handelen we verzoeken in het kader van de Wet open overheid (Woo) en de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) af.
Kaderstellende beleidsnota’s
- Verordening commissie bezwaarschriften
- Klachtenregeling
Wat willen wij bereiken
Wij willen de juridische kwaliteit van de gemeentelijke producten bevorderen.
Wat willen we er voor doen
- Zicht hebben op wat er speelt
In het kader van juridische kwaliteitszorg willen wij zicht hebben op wat er speelt in de organisatie en meedenken in oplossingen. Dit doen wij onder andere via de commissie bezwaarschriften en via het juridisch consulentschap, waarmee we veel informatie krijgen over wat er speelt in de organisatie.
- Gebruik maken van legal audit
Wij willen, als daar aanleiding toe is, periodiek ook een zogenaamde legal audit (in de vorm van een afstudeeronderzoek) laten doen naar een bepaald juridisch onderwerp in de organisatie.
Trends en ontwikkelingen
- Privacy beheer
Zoals bekend vraagt het privacy beheer veel aandacht en tijd van JZ. Dit vanwege het van toepassing zijn van de AVG, maar inmiddels ook van de Wet politiegegevens (Wpg). De AVG bevat open normen die (landelijk en lokaal) steeds verder ingevuld worden. Onze organisatie heeft in zijn geheel te maken met de AVG. Zodra er echter persoonsgegevens worden verwerkt ten behoeve van de uitvoering van een politietaak, moeten wij ons ook houden aan de Wpg. Hierbij moet bijvoorbeeld worden gedacht aan gemeentelijke Boa’s. Gezien deze ontwikkelingen (beleidsmatig en praktisch) binnen de organisatie zijn de inhoud en omvang van de bijbehorende functies (Privacy-beheerder en FG) eveneens in ontwikkeling. Binnen de reguliere werkzaamheden van JZ is er met name aandacht voor de (verdere) ontwikkeling rond privacy beheer en de Functionaris Gegevensbeheer (FG).
- Wet open overheid (Woo)
Sinds 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo), als opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob), gedeeltelijk in werking getreden. Concreet betekent dit dat openbaarmaking via een Woo-verzoek, worden afgedaan onder de bepalingen van de Woo. Op dit moment loopt een pilot, met als doel het optimaliseren van het afdoen van Woo- verzoeken.
De Woo regelt daarnaast ook de actieve openbaarmaking van verschillende documenten en verplicht gemeenten daarmee hun informatiehuishouding op orde te brengen en deze duurzaam toegankelijk te maken. De komende jaren zal deze verplichting gefaseerd in werking treden. De wijze waarop en de daarmee samenhangende kosten zijn dus nog een vraagteken, maar het is een ontwikkeling die op (o.a.) JZ afkomt.
- Rekenkameronderzoek
Inmiddels heeft de Rekenkamer aangekondigd dat er een onderzoek zal komen naar de afhandeling van bezwaar- en beroepschriften. Alhoewel dit de hele organisatie raakt, kan worden aangenomen dat dit inzet zal vragen van JZ.