Paragrafen

Paragraaf Bedrijfsvoering

Kerngegevens
Enkele kerngegevens van de organisatie met als peildatum 1 september 2022:

Omschrijving

Eenheden

Toegestane formatie in fte

524,63

Aantal medewerkers in dienst

574

Ziekteverzuimpercentage 2022 (excl. zwangerschapsverlof)

5,60%

Gemiddelde leeftijd

48

De gemeente De Fryske Marren streeft naar het optimaliseren van haar dienstverlening. Een dienstverlening die gebruik maakt van de mogelijkheden van automatisering en digitalisering. Daarbij stelt zij de klant centraal, wat zich vertaalt naar een dienstbare, transparante en toegankelijke houding. Met behoud van persoonlijke aandacht en korte lijnen tussen gemeente en inwoner.

Wat willen wij bereiken

  • De gemeente levert kwaliteit, is efficiënt, transparant en betrouwbaar.

Dat vraagt om een bestuurlijke organisatie die is ingesteld op innovatie, met medewerkers die op hun taak zijn berekend en zich blijven ontwikkelen.

  • Medewerkers beschikken over de kennis, kunde en middelen om hun werk goed te kunnen doen.

De werkprocessen zijn in de toekomst gericht op het behalen van resultaten in plaats van gericht zijn op het vervullen van taken. Dit betekent dat er geïnvesteerd wordt in geautomatiseerde systemen die bijdragen aan een efficiënte inrichting van alle werkprocessen.

  • Resultaatgerichtheid vraagt om een cultuur waarin het leren van elkaar wordt bevorderd.

Het is vanzelfsprekend om elkaar aan te spreken en met elkaar samen te werken. Medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal. Daarom is er een sterke focus op de ontwikkeling van medewerkers. Onze medewerkers zijn een afspiegeling van de diversiteit in onze samenleving.

Wat willen wij er voor doen
Met onze P&O strategie willen wij op dynamische wijze aansluiten bij de opgaven waarvoor onze organisatie zich gesteld ziet. Nieuwe ontwikkelingen en trends vragen om flexibel en wendbaar om te gaan met elkaar steeds sneller opvolgende veranderingen. Deze flexibiliteit wordt gevraagd van ons als werkgever, maar vragen wij ook van onze medewerkers. Om kansen te zien en te benutten en om uitdagingen aan te gaan, uitgerust met de nodige “21e-eeuwse competenties”. Onze focus is gerelateerd aan díe trends en ontwikkelingen die een belangrijke rol spelen bij het werken voor onze gemeente. Deze focuspunten bepalen waarop we anticiperen en wat voor organisatie we willen zijn.

Belangrijke (externe) trends en ontwikkelingen zijn:

  • Digitalisering die zich in sneltreintempo voortzet. Welke invloed heeft dit op thema’s als onboarding, opleiden en ontwikkelen en ethische dilemma’s die hieruit voortvloeien?
  • Duurzaamheid als het gaat om het duurzaam inzetbaar houden van medewerkers.
  • Participatie, waarbij de verhouding tussen gemeente en haar inwoners verandert.
  • Transitie van een klassiek hiërarchische organisatie naar een wendbare organisatie met zelforganiserende teams. Dit vraagt andere competenties van de huidige medewerker zoals procesvaardigheden, co-creatie, onderhandelen, belangenafweging en schakelkracht.
  • De arbeidsmarkt is een terrein waarop maatschappelijke veranderingen zich manifesteren. Het aanbod van arbeidskrachten is sterk vermindert en leidt tot krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor zijn vacatures moeilijk en soms niet te vervullen en dit kan de dienstverlening aan onze inwoners onder druk zetten.

Wij willen bovenstaande bereiken door
P&O geeft, samen met de organisatie, invulling aan de opgaven die voortkomen uit bovenstaande punten. We gebruiken passende instrumenten en systemen om leidinggevenden en medewerkers op professionele wijze te ondersteunen en onze doelen te behalen. Dit aan de hand van de volgende vijf thema’s:

  • Positionering en organisatie cluster P&O (o.a. herinrichting Youforce, procesbeschrijvingen).
  • Capaciteitsmanagement (o.a. inhuurbeleid en -proces, optimaliseren managementinformatie).
  • Strategisch personeelsmanagement (o.a. thuiswerkbeleid, MTO nieuwe stijl).
  • Arbeidsmarktstrategie (o.a. wervingsstrategie, onboarding).
  • Talentmanagement (o.a. richtlijnen opleidingen, evaluatie/implementatie ‘het goede gesprek’).
Deze pagina is gebouwd op 09/13/2023 15:37:23 met de export van 09/13/2023 15:27:53