5.1 Samenleving
Duurzaam sociaal domein
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Een duurzaam sociaal domein staat voor een sterke en dragende samenleving met goede en toegankelijke basisvoorzieningen. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Inzicht in de mogelijkheden van meer algemene (voorliggende) voorzieningen, waarbij volop wordt ingezet op preventie en welzijnswerk. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Binnen de resultaatgerichte inkoop Wmo, werken we samen met Sociaal Werk De Kear en zorgaanbieders om te komen tot meer aanbod van basisvoorzieningen. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | Uitrol van ‘Welzijn op Recept’ naar alle huisartsenpraktijken in De Fryske Marren, met de inzet van welzijnscoaches. | |||||||||||||||||||
• | Samen met De Kear en de GGD voeren we het project ‘gezonde wijkaanpak’ in Joure en Sint Nicolaasga uit. | |||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
We versterken de sociale basis voor iedereen in onze gemeente, waarbij het welzijnswerk van De Kear belangrijk is. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | We werken samen met De Kear aan de ontwikkelagenda voor het welzijnswerk. | |||||||||||||||||||
• | We evalueren en actualiseren de welzijnsopdracht. | |||||||||||||||||||
• | We starten met een pilot Samen bouwen aan inclusie, waarbij we samenwerken met inwoners aan het inclusiebeleid. | |||||||||||||||||||
• | We werken aan mogelijkheden om mantelzorgers te ontlasten en voeren we het mantelzorgbeleid |
5.2 Maatwerkvoorzieningen
Jeugd en jongeren
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Een veilige en vertrouwde plek voor alle kinderen, waar zij de hulp krijgen die zij verdienen. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
De sociale wijkteams, het jongerenwerk, het onderwijsveld en verenigingen vervullen een belangrijke signalerende rol. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Onze pedagogische visie, Tink om Us Bern, verder uitrollen, meer bekendheid geven en laten gebruiken. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | Jongeren vragen welke ondersteuning zij wensen voor hun groep. | |||||||||||||||||||
• | Werken aan een lokale sociale basis waardoor de hulp voor jeugd zo dichtbij en normaliserend mogelijk uitgevoerd wordt. | |||||||||||||||||||
• | Starten met de nieuwe provinciale contractafspraken met jeugdhulp aanbieders in Fryslân, zodat specialistische jeugdhulp ingezet kan worden voor jeugdigen die dat nodig hebben. | |||||||||||||||||||
• | Meedenken en werken aan het verbeteren van de kind- en jeugdbeschermingsketen. | |||||||||||||||||||
• | Meedenken in de provinciale Regiovisie, waardoor we zorgen voor een eenduidige aanpak binnen en professionalisering van de sociale wijkteams in Fryslân | |||||||||||||||||||
• | Meewerken aan een betere aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp, waarbij de verbinding gemaakt wordt met het integrale huisvestingsplan. | |||||||||||||||||||
• | Toewerken naar meer afstemming van het gemeentelijke beleid als het gaat om jeugdigen. | |||||||||||||||||||
• | We gaan in 2024 werken aan de lokale jeugdagenda. De Hervormingsagenda Jeugd en Regiovisie worden hierin meegenomen | |||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Samenwerken met perceeleigenaren, jongeren en ouders zodat de jeugdketen voldoen aan de eisen van veiligheid en regelgeving en daarnaast tevens een fijne en vertrouwde plek voor jongeren worden waar ze samen kunnen komen. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Uitvoeren jeugdketenbeleid | |||||||||||||||||||
• | Samen met VTH uitvoering geven aan het Preventie Handhaving & middelengebruik |
5.3 Inkomensregelingen en participatie
Werk en inkomen
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Iedereen kan maatschappelijk participeren, ongeacht het inkomen. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
We bieden een (financieel) vangnet aan iedereen die dit (tijdelijk) nodig heeft. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Onderzoek naar mogelijkheden om armoedeval te minderen. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | We bieden inwoners zonder inkomen een uitkering aan en bieden hulp bij re-integratie. | |||||||||||||||||||
• | We verstrekken kindvoorzieningen via Stichting Leergeld en Jeugdfonds sport en cultuur. | |||||||||||||||||||
• | We bieden financiële hulp en ondersteuning aan inwoners voor wie dit noodzakelijk is. | |||||||||||||||||||
• | We zorgen ervoor dat nieuwe inwoners de Nederlandse taal leren en succesvol inburgeren. |
Armoede en schulden
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
We bestrijden armoede en voorkomen schuldenproblematiek. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
We bieden vroegsignalering en inkomensondersteuning aan huishouden die het nodig hebben waardoor ze de kans hebben om zich te ontwikkelen en mee te kunnen doen. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | We helpen inwoners met beginnende schulden. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | Problematische schulden worden met een schuldregeling opgelost. | |||||||||||||||||||
• | We bieden inwoners advies en inkomensbeheer. | |||||||||||||||||||
• | Statushouders ontzorgen we financieel en we begeleiden ze hierbij. | |||||||||||||||||||
• | We werken samen met partners aan het vroegtijdig signaleren van schulden en het voorkomen van betaalachterstanden. | |||||||||||||||||||
• | Kinderen ontvangen kindvoorzieningen via "Samen voor alle kinderen". |
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
We zetten ons in om bestaansonzekerheid tegen te gaan. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
We zorgen er voor dat meer inwoners gebruik maken van bestaande inkomensregelingen en dat deze eenvoudig aan te vragen zijn. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | We doen onderzoek naar het verhogen van de inkomensgrens bij de minimaregeling en bijzondere bijstand. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | We voeren de maatregelen uit van het Aanvalsplan Armoede. | |||||||||||||||||||
• | We geven publiciteit aan inkomensregelingen en maken gebruik van voorzieningenwijzer. | |||||||||||||||||||
• | We voeren de energiewet uit. | |||||||||||||||||||
• | We ondersteunen gedupeerden van de toeslagenaffaire. | |||||||||||||||||||
• | Er is ruimte voor maatwerk en aandacht voor een persoonlijke benadering en de menselijke maat. |
Rekenkameronderzoek
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Goede uitvoering geven aan de Participatiewet binnen onze gemeente. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Aanbevelingen borgen in werkprocessen en voortgang ervan monitoren. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | We vertalen de aanbevelingen in een intern uitvoeringsplan | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | We informeren de raad over de daadwerkelijke uitvoering van de aanbevelingen in de bedrijfsvoering. | |||||||||||||||||||
• | In de jaarlijkse dienstverleningsovereenkomst met Pastiel maken we afspraken over de verschillende types trajecten en daarbij passende expertise. |
Werkleerbedrijf
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Een duurzaam en toekomstbestendig werkleerbedrijf. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Doorontwikkeling van Empatec naar een werkleerbedrijf om zoveel mogelijk inwoners te activeren, ontwikkelen en naar werk te begeleiden en de verbinding met het bedrijfsleven te verbeteren. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | In samenwerking met vier GR-gemeenten en NV Empatec een implementatieplan opstellen en uitvoeren. |
---|
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Borgen sturing vanuit raad op de gemeenschappelijke regeling Fryslân-West. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Met de vastgestelde Businesscase werkleerbedrijf verbeteren we de governance. Dit borgen we door de gemeenschappelijke regeling Fryslân-West (GR) aan te passen. De aanpassing van de eerste fase is vastgesteld door de raad. De tweede fase is in gang gezet. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | We wijzigen de gemeenschappelijke regeling Fryslân-West volgens de kaders uit de Businesscase en de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen. |
---|
5.4 Conflictzorg
Conflictzorg
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
(Kwetsbare) inwoners de juiste zorg en ondersteuning bieden. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Voldoende voorzieningen op lokaal en regionaal niveau | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | We werken volgens de regiovisie over huiselijk geweld en kindermishandeling en het beleidsplan mensenhandel en ontwikkelen en voeren het lokale veiligheidsbeleid uit, samen met het cluster openbare orde en veiligheid. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | We werken met sociaal domein Friesland en de andere Friese gemeenten samen aan de regionale voorzieningen. | |||||||||||||||||||
• | We spreken af wat we doen als we denken dat iemand het slachtoffer is van de mensenhandel. | |||||||||||||||||||
• | We doen een projectvoorstel voor het Friese Toekomstscenario kind en gezinsbescherming. | |||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
We geven sturing aan lokale veiligheid. We zijn wendbaar en spelen efficiënt in op de hedendaagse, complexe veiligheidsproblematiek. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Samen met het cluster openbare orde en veiligheid wordt een uitvoeringsplan ontwikkeld voor het lokale integrale veiligheidsbeleid. | |||||||||||||||||||
• | Samen met het cluster openbare orde en veiligheid wordt het uitvoeringsplan uitgevoerd. | |||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Duidelijke samenwerkingsafspraken. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | We werken volgens de regiovisie over huiselijk geweld en kindermishandeling, en het beleidsplan mensenhandel en ontwikkelen en voeren het lokale veiligheidsbeleid uit, samen met het cluster openbare orde en veiligheid. | |||||||||||||||||||
• | We werken met sociaal domein Friesland en de andere Friese gemeenten samen aan de regionale voorzieningen. | |||||||||||||||||||
• | We spreken af wat we doen als we denken dat iemand het slachtoffer is van de mensenhandel. |
5.5 Gezondheidszorg
Gezondheid
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Inwoners doen mee in de maatschappij en voelen zich goed in de omgeving waarin zij leven. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
We leggen de focus op de mogelijkheden die mensen hebben om met ziekten, beperkingen en tegenslagen om te gaan. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | In 2024 maken we een Plan van aanpak voor ‘Gezond je ding doen'. Di plan nemen we mee in de uitrol van gezondheidscampagne 'Gezond je ding doen’ en opgroeien in een kansrijke omgeving (OKO) in de Fryske Marren. Hierbij is ook aangehaakt met de activiteiten die lopen in het kader van het Integraal Zorgakkoord (IZA), Gezond Actief Leven Akkoord (GALA), Sportakkoord en andere ontwikkelingen die raakvlakken hebben. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Meer aandacht voor positieve gezondheid | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Samen met onze samenwerkingspartners onderzoeken we hoe we ‘positieve gezondheid’ verder op de kaart kunnen zetten. |
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Inspelen op de maatschappelijke uitdaging van een tekort aan zorg (toekomstbestendig zorglandschap) en de vraag van de ouder wordende mens. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Door meer aandacht voor impactvolle transformaties in de zorg, samenwerking en preventieve maatregelen hebben inwoners een grotere kans om vitaal ouder te worden. Hierdoor wordt minder beroep op de zorg gedaan. Er vindt een verschuiving plaats van zorg naar welzijn en gezondheid. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Opstellen van een visie dementievriendelijke gemeente. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | Meedoen in de regionale samenwerking van het FrIese Integraal Zorgakkoord om bij te dragen aan een toekomstbestendig zorglandschap. | |||||||||||||||||||
• | Organisatie, coördinatie en participatie op netwerksamenwerking met tenminste; huisartsen, GGZ en eerstelijnszorg en keteninterventies Gala. |
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Als onderdeel van de Woonvisie kijken naar hoe om te gaan met wonen, zorg en welzijn voor ouderen en andere kwetsbare doelgroepen. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Opstellen van een Woonzorgvisie. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Ontwikkelen integrale brede visie aansluitend op de eerder vastgestelde woonvisie. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | Door middel van participatie/wikselwurk inwoners betrekken bij de woonzorgvisie. | |||||||||||||||||||
• | Opstellen woonzorgvisie. |
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Integraal Veiligheids- en zorgplan 2024-2027 (IVZP). | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Een actueel uitvoeringsplan zorg (o.a. geweld in afhankelijkheidsrelaties, mensenhandel). Relatie met uitvoeringsplan veiligheid (zie 1. Bestuur en organisatie). | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Actualiseren Meerjarenbeleid: Integraal Veiligheids- en zorgplan 2024-2027 (IVZP). | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | Opstellen uitvoeringsplan veiligheid 2024-2025. | |||||||||||||||||||
• | Zorgen voor aansluiting en afstemming in het uitvoeringsplan veiligheid |
5.6 Sociaal domein algemeen
Adviesraad sociaal domein
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Duidelijkheid over taken en verantwoordelijkheden Adviesraad Sociaal Domein | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Een duidelijk afgebakend kader over de taken van de adviesraad sociaal domein en de reikwijdte van het veld/domein waarop de adviesraad adviseert. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Het ontwikkelen van een aangepaste of nieuwe verordening en een update van de werkafspraken. |
---|