Paragrafen

Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Om de risico's van Gemeente de Fryske Marren in kaart te brengen is in samenwerking met de teams een risicoprofiel opgesteld. In het onderstaande overzicht wordt echter alleen het aantal risico's gepresenteerd met de hoogste bijdrage aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit met een maximum van 20.

bedrag x € 1.000

Tabel 1: Belangrijkste financiële risico's

Risico-nummer

Risico

Kans

Maximaal financieel gevolg

Invloed

Beheersmaatregelen

R98

Geen stroomlevering

70%

1.500

8.65%

Proactieve communicatie richting kopers, meedoen in politiek bestuurlijke lobby

R140

Open einde regelingen sociaal domein

50%

1.000

4.13%

R113

Uitvoeringsprogramma woningbouw

50%

1.000

4.12%

Monitoren en plannen via dashboard.

R135

Extreme inflatie

50%

1.000

4.12%

Reserveringen t.a.v. prijs- stijgingen, actieve communicatie en uniforme handelswijze contractbeheer.

R112

Integrale veiligheid

50%

1.000

4.11%

Beroep op tijdelijke handhavers en compensatie- regelingen vanuit het Rijk. Verhogen cameratoezicht bestuur en mogelijkheid tot particuliere beveiliging.

R25

Rentelast stijgt mogelijk fors

70%

600

3.45%

Jaarlijks rekenrente actualiseren

R136

Krappe arbeidsmarkt

50%

750

3.09%

Actualiseren strategische personeelsplanning, specifiek inhuren

R104

Rampen en crisis (GRIP 4)

10%

3.500

2.90%

Afronden crisisplan, opleiden en trainen van betrokken crisismedewerkers. Dit zijn risicobeperkende maat- regelen, preventief kan dit niet beheerst worden.

R139

Ontwikkeling nieuw warmtenet

70%

500

2.87%

Informatie ophalen van bij extern partijen.
Kennis en deskundigheid in huis halen.
Samenwerkingsvormen met extern.

R132

Toename ziekten en plagen in groen en water

90%

350

2.59%

Verhogen van de bio-diversiteit: zorgen voor meer insecten die natuurlijke bestrijding leveren. Strategische communicatie met inwoners. Werkzaam-heden verrichten om soortenuit het water te halen, actualiseren van beheerplan.

R76

Onvoldoende budget om bestaande ondersteuningsniveau te realiseren (Wmo)

30%

1.000

2.49%

Actueel beeld van prognoses ontwikkelen.

R96

Onvoldoende kavels verkopen (bedrijventerreinen)

30%

1.000

2.46%

Bestaand aanbod nadrukkelijk onder aandacht brengen, locaties aantrekkelijk maken

R74

Transformatie (nieuwe inkoop 2018) loopt, onzekerheid met betrekking tot de budgetten blijven. Invoering van resultaatsfinanciering

50%

500

2.07%

Herstel jeugd bekostigen, actueel beeld van prognoses ontwikkelen

R131

Continuïteit digitale Infrastructuur

50%

500

2.07%

Structureel bewustwording creeëren. Periodiek actualiseren van Actieplan Informatie-veiligheid en BIO-lijst met beheersmaatregelen.

R130

Inbraak IT-systemen

50%

500

2.06%

Periodiek actualiseren Actieplan Informatieveiligheid.

R137

Afsluiten gaslevering Gazprom

20%

1.250

2.03%

Gasverbruik reduceren, overgang zelfleveringsmodel OVEF

R125

Onrechtmatig inkopen

25%

1.000

2.02%

Structureel bewustwording creeëren middels inkoopstartformulier, inkoopkalender en periodieke gesprekken.

R115

Verzakking wegen, bermen en kunstwerken

75%

300

1.83%

Onderhoud prioriteren op kwaliteitsniveau, grondwaterstanden monitoren

R114

Invoering omgevingswet

50%

350

1.74%

Actief informeren over ontwikkelingen, monitoren mogelijkheden rijksmiddelen

R105

Rampen en crisis (GRIP 3) (gemeentegrens overschrijdend)

10%

2.000

1.61%

Actualiseren crisisplan, opleiden en trainen van betrokken crisismedewerkers

R122

Uitstellen investeringen onderwijshuisvesting

25%

500

1.60%

Nieuw IHP vaststellen, jaarlijks prognose investeringen actualiseren

Bovenstaande risico's zijn benoemd rekening houdend met de aanmeldingen.

Op basis van de ingevoerde risico's is een risicosimulatie uitgevoerd. De risicosimulatie wordt toegepast omdat het reserveren van het maximale bedrag ongewenst is. De risico's zullen immers niet allemaal tegelijk en in hun maximale omvang optreden. Onderstaande figuur en de bijhorende tabel tonen de resultaten van de risicosimulatie.

Uit de grafiek en de bijbehorende tabel volgt dat 90% zeker is dat alle risico's kunnen worden afgedekt met een bedrag van afgerond € 8.000.000 (benodigde weerstandscapaciteit).

Tabel 2: Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages

Percentage

Bedrag

5%

€ 3.795.400

10%

€ 4.228.196

15%

€ 4.533.938

20%

€ 4.785.236

25%

€ 5.006.226

30%

€ 5.212.786

35%

€ 5.408.468

40%

€ 5.596.181

45%

€ 5.776.689

50%

€ 5.955.786

55%

€ 6.114.220

60%

€ 6.338.955

65%

€ 6.549.756

70%

€ 6.764.971

75%

€ 7.007.746

80%

€ 7.289.262

85%

€ 7.622.766

90%

€ 8.063.146

95%

€ 8.754.507

Uit de grafiek en de bijbehorende tabel volgt dat 90% zeker is dat alle risico's kunnen worden afgedekt met een bedrag van afgerond € 8.000.000 (benodigde weerstandscapaciteit).

Nieuwe ontwikkelingen
Het is belangrijk om ook nieuwe risico’s in beeld te brengen. Daarom houden we scherp alle nieuwe ontwikkelingen in de gaten. Hieronder een overzicht van nieuwe risico's of grote ontwikkelingen in bestaande risico's

Krapte op de arbeidsmarkt
Al geruime tijd wordt onderkend dat gemeenten in de nabije toekomst wellicht te maken zullen krijgen met een lastig bedrijfsvoeringsvraagstuk, namelijk een tekort aan personeel. Dit is ook een landelijke trend. Veel gemeenteambtenaren gaan komende jaren met pensioen. Vanwege de krappe arbeidsmarkt zal het lastig zijn om voldoende nieuwe medewerkers aan te trekken. Om hier op voorbereid te zijn, werken we aan een strategische personeelsplanning.

Omgevingswet
Na vaststelling van de begroting 2024 van de FUMO stelt het dagelijks bestuur van de FUMO nu een begrotingswijziging op de begroting 2024 voor. Deze begrotingswijziging FUMO heeft betrekking op de financiële gevolgen van de invoering van de Omgevingswet. Voor onze gemeente gaat het om  € 232.000 structureel en € 49.000 incidenteel. De deelnemende gemeenten kunnen nog een zienswijze  indienen op deze begrotingswijziging FUMO. De gevolgen van de invoering van de Omgevingswet voor de hoogte van de begrote legesinkomsten worden nog onderzocht. Er is ook onzekerheid over eventuele rijksmiddelen voor de verschuiving van taken.

Club van Aanjagers: de Ûlesprong
Samen met de provincie Fryslân, Wetterskip Fryslân en de Club van Aanjagers Tsjûkemar werken we aan het grote maatschappelijke initiatief “gebiedspilot Tsjûkemar”. De projecten die (het bottom-up initiatief) Stichting Club van Aanjagers gebiedspilot Tsjûkemar ontwikkelt zijn er op gericht het gebied aantrekkelijker te maken voor meerdere doelgroepen. Om de (financiële) haalbaarheid van de diverse planonderdelen te onderzoeken is in de afgelopen jaren door zowel gemeente als de provincie (ambtelijke) ondersteuning aan de Club van Aanjagers aangeboden (uren, procesgeld). Concreet betekent dit, dat de gemeente en provincie beide een (jaarlijkse) bijdrage beschikbaar hebben gesteld voor de ondersteuning van het proces. Uit dit procesgeld is ook geld vrijgemaakt om alvast projectonderdelen in uitvoering te brengen. Daarbij is de focus in de afgelopen jaren met name geweest op het ‘laaghangend fruit’. Van de “grotere” projecten zijn de kitesurfzone en de Ûlesprong als focusprojecten aangemerkt. Voor deze projecten wordt uitgegaan van een modulaire opbouw/uitvoering. In het coalitieakkoord van de provincie is € 1 miljoen opgenomen voor beide focusprojecten. In de komende periode wordt gesproken over de verdeling van de gelden over de beide projecten. Voor de realisatie van beide projecten is dit niet voldoende. Ook aan de gemeente wordt een bijdrage gevraagd in de realisatiekosten.

Deze pagina is gebouwd op 09/13/2023 15:37:23 met de export van 09/13/2023 15:27:53